Psychologia barw

czerowny-pokoj4Kolor jest wszechobecny. Czy zastanawiałeś się kiedyś jak wielki wpływ kolory wywierają na Twoje życie uczuciowe?
Barwy mają różne znaczenie w różnych kulturach. Jednak nawet w cywilizowanych społeczeństwach, wydźwięk różnych kolorów ulega zmianie na przestrzeni lat.
Jeśli jesteś ciekawy zapoznaj się ze znaczeniem poszczególnych kolorów.
Kolor czarny
Czarny to kolor władzy i mocy. Jest popularny w modzie, ponieważ sprawia, że ludzie wyglądają szczuplej. Jest również stylowy i ponadczasowy. Czarny oznacza także pokorę, uległość. Kapłani noszą czarne szaty, które oznaczają pokorę wobec Boga. Niektórzy eksperci mody uważają, że kobieta, która wybiera czarny kolor dla swoich ubrań, symbolizuje tym uległość wobec mężczyzn.
Kolor biały
Biały kolor symbolizuje niewinność i czystość, odbija światło i jest uważany za letni kolor. Jest popularny w zdobnictwie i modzie, ponieważ jest jasny, neutralny i dobrze współgra ze wszystkimi innymi barwami. Jednakże biały szybko się brudzi i dlatego jest trudniejszy do utrzymania w czystości niż inne kolory. Lekarze i pielęgniarki noszą białe ubiory, co oznacza sterylność.
Kolor czerwony
Najbardziej emocjonalny, intensywny kolor czerwony przyśpiesza bicie serca i oddychanie. Jest to również kolor miłości i seksu. Oznacza waleczność i odporność (znajduje się na polskiej fladze!). Ponieważ jest to tak wyrazisty kolor, czerwony ubiór nie pomaga ludziom w negocjacjach czy konfrontacjach, a czerwone samochody to najbardziej popularne cele dla złodziei. W zdobnictwie czerwony jest zwykle stosowany jako akcent.
Kolor różowy
Najbardziej romantyczny kolor różowy jest uspokajający. Sprawia wrażenie ciepła, łagodności i jest kojarzony z bezinteresowną miłością. Osoby lubiące kolor różowy są wrażliwe i potrzebują wsparcia i opieki.
Kolor niebieski
Kolor nieba i oceanu – niebieski jest jednym z najbardziej popularnych kolorów. Powoduje odwrotne reakcje jak kolor czerwony. Czysty, uspokajający kolor niebieski sprawia, że nasze ciało dobrze wypoczywa i dlatego jest często używany w sypialni. Jednak błękit może być także zimny i przygnębiający. Styliści mody zalecają noszenie niebieskiego do rozmów kwalifikacyjnych, ponieważ symbolizuje lojalność. Ludzie są bardziej produktywni w niebieskich pokojach. Badania wykazują, że sportowcy uzyskują lepsze wyniki w salach gimnastycznych pomalowanych na niebiesko.
Kolor zielony
Obecnie najbardziej popularny kolor w dekoracji wnętrz symbolizujący naturę. Jest to najdelikatniejszy kolor dla oczu i może poprawiać wzrok. Jest uspokajający i odświeżający. Szpitale często używają zielonego koloru ponieważ relaksuje pacjentów. Panny w średniowieczu nosiły zielone ubiory, które symbolizowały płodność. Ciemnozielony jest konserwatywny i oznacza bogactwo.
Kolor żółty
Pogodny, słoneczny żółty przyciąga uwagę. Choć jest uważany za optymistyczny kolor, ludzie częściej wpadają w złość, a dzieci częściej płaczą w pokojach pomalowanych na żółto. Jest to najtrudniejszy kolor dla oczu, więc może bardzo męczyć wzrok. Żółty poprawia koncentrację oraz przyspiesza metabolizm.
Kolor purpurowy
Kolor królestwa, luksusu, bogactwa i wyrafinowania. Jest również kobiecy i romantyczny. Jednak, ponieważ rzadko występuje w przyrodzie, może wydawać się sztuczny.
Kolor brązowy
Brązowy jest trwały i niezawodny, to kolor ziemi, bogato występuje w przyrodzie. Jasnobrązowy jest naturalny, oznacza prawdziwość, autentyczność, a ciemnobrązowy jest zbliżony do drewna i skóry. Brązowy może być także smutny i wprowadzać w zadumę. Mężczyźni często wskazują brązowy jako jeden z ich ulubionych kolorów.
Żywność dla myśli
Chociaż niebieski jest jednym z najbardziej popularnych kolorów, jest jednym z najmniej apetycznych kolorów. W przyrodzie rzadko występuje niebieskie jedzenie. Eksperci żywieniowi doszukują się powodów w kolorze pleśni i zepsutej żywności, czyli właśnie niebieskim, a także fioletowym lub czarnym. Gdzieś w podświadomości mamy zakodowane, by tych kolorów nie kojarzyć ze zdrowym jedzeniem.
Najbardziej popularne kolory żywności to zielony, brązowy i czerwony. Są one często używane w restauracjach, ponieważ pobudzają apetyt.